Skapande skola - workshops

  


























Skapande verkstad för unga

Som yrkesverksam barn- och ungdomsförfattare, illustratör och grafisk formgivare med erfarenhet från flertal redaktioner erbjuder jag en bredd av workshops och Skapande skola för unga. Kursernas innehåll anpassas efter ålder och önskemål, här ett par exempel, kontakta mig så anpassar vi en workshop efter er. 

 

> Alla bär på en berättelse: Vi greppar den kreativa pennan och ser hur text och bild samverkar. Workshopen ger grunder och roliga knep från en illustratörs/författares vardag, som eleverna får nytta av när de skapar sin egen karaktär och berättelse. 

 

> Skapa Skoltidning: Ämnesöverskridande workshop där fler årskurser kan jobba tillsammans. Eleverna får insyn i redaktionell miljö och vi upptäcker konsten med grafisk formgivning, ett bildberättande med till exempel foto, text, bokstavsform och illustration i samverkan. Vi skapar Magazine eller Fanzine. Om ni redan har en skoltidning och vill ta den till nästa steg, möter jag upp eleverna i den processen.  


> Skapa med din skugga: En strålande workshop som främjar psykisk hälsa! Vi sätter ljus på våra saker i rummet och upptäcker skuggsidor, och av dem skapas sagolika karaktärer. Vi tar bland annat inspiration från boken Sams skugga - fem knep som stärker psykisk hälsa som baseras på forskning. Workshopen är både hälsofrämjande och läsfrämjande. 

  


Välkommen att kontakta mig: evaedberg2@gmail.com

Arvodet utgår från branschens rekommendationer, KLYS. 


Hitta rätt bidrag: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/

Skapande skola bidrag: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/skapande-skola/



Sagt av elever om workshops Skapa skoltidning


Workshops under tre tillfällen med elever från 4:an till 9:an.

"Jag har lärt mig mer generellt om hur man förbättrar en tidning för att fånga in så många läsare som möjligt"
"Jag har lärt mig hur man organiserar processen"
"Även hur man ska anpassa sig till en målgrupp"
"Att man måste samarbeta för att tidningar ska fungera"
"Ha intressanta, färgglada och överraskande bilder och rubriker."
"Vi testar och gör journalist, illustratör och redaktör"
"Jag gjorde ett kul collage"
"I was realy happy to meet a professional like you".

Utvärdering från författarbesök och Skapande skola med avstamp från Eva Edbergs böcker Elevernas röster:

"Jag tyckte att det var jättekul att du var här! 
Jag lärde mig att rita och beskriva.
Hoppas du kan komma en annan gång!!
Alla kommer sakna dig!"

Projektet i vår Skapande skola gav:

· Elever stöd som befinner sig i olika utsatta situationer/hemförhållanden och gav dem möjlighet att känna igen sig/prata om detta. 
· Förståelse hos eleverna för att våra hemförhållanden kan se väldigt olika ut.
·  Ökad acceptans, förståelse och medkänsla för olikhet. 
· Koppling till barnkonventionen och barns rättigheter. 
· Möjlighet till samarbete med kuratorn genom att erbjuda eleverna samtal kring dessa frågor i mindre grupper. Vi utgick då ifrån högläsning från bilderböckerna.

Kuratorn tyckte att det fungerade bra, hon ställde frågor om någon elev kände någon som varit med om något liknande, hur det kändes att lyssna på berättelserna och de pratade om innehållet. Utifrån träffarna i grupperna träffade sedan kuratorn elever enskilt och hade samtal med dem utifrån sådant som kommit upp i boksamtalen. 
· Ökad empati och förståelse och öppnade upp för elever att prata mer öppet om sina diagnoser med kamraterna genom att de äldre eleverna högläste boken Adde Adhd och diskuterade kring den.
· Intresse hos eleverna att själva läsa vidare i andra böcker om exempelvis diagnoser.
· Elever möjlighet att upptäcka/inse att de inte är ensamma om sin situation.

/Lärarteamet från en skola med 200 elever från förskoleklass till 5:an