Skapande skola - workshops

  



























Skapande verkstad

Som yrkesverksam barn- och ungdomsförfattare, illustratör och grafisk formgivare med erfarenhet från flertal redaktioner erbjuder jag en bredd av workshops och Skapande skola. Kursernas innehåll anpassas efter ålder och önskemål. Nedan exempel för skolor och barngrupper.  

 

> Alla bär på en berättelse: Bildflödet forsar fram i vår nutid. Hur berättar vi med enbart bilder? När behövs text och hur samverkar den med bilden? Kursen ger grunder och roliga knep från en illustratörs/författares vardag. Hur skapas till exempel en bilderbok? Utforska ditt eget bildspråk och uttryck din egen berättelse. Kreativt kul!

 

> Skapa Skoltidning: Skapa en redaktionell miljö och testa yrkesroller. Se hur text och bild samverkar och prova under en dag eller om ni redan har startat en tidning. Alla kan medverka och passar för flera skolämnen! Viktigt för yttrandefrihet och demokrati.


> Skapa med din skugga: Flera efterfrågar hälsofrämjande projekt som inkluderar psykisk hälsa och det är allmänt känt att skapande i olika former stärker psykisk hälsa. Workshopen är även läsfrämjande. Vi tar bland annat avstamp från boken Sams skugga - fem knep som stärker psykisk hälsa som baseras på forskning. 

 

> Självporträtt: Vem är jag? Med självporträttets alla möjligheter speglar vi oss själva och andra. Vi utforskar teckningens möjligheter och hittar vårt eget uttryck. Lär oss tekniker och teckna som mästarna. Stärkande och roligt!


> Skriv som kreativ: Lustfyllt skrivande med konkreta tips på din väg mot ett sagolikt mål. Vi blandar författares bästa kom-igång-tips och metoder med egna önskemål.  


Välkommen att kontakta mig så formar vi er skapande verkstad: evaedberg2@gmail.com

Arvodet utgår från branschens rekommendationer, KLYS. 


Hitta rätt bidrag: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/vara-bidrag/

Skapande skola bidrag: https://www.kulturradet.se/sok-bidrag/skapande-skola/



Röster från elever om workshops Skapa skoltidning


Workshops under tre tillfällen med elever från 4:an till 9:an.

"Jag har lärt mig mer generellt om hur man förbättrar en tidning för att fånga in så många läsare som möjligt"
"Jag har lärt mig hur man organiserar processen"
"Även hur man ska anpassa sig till en målgrupp"
"Att man måste samarbeta för att tidningar ska fungera"
"Ha intressanta, färgglada och överraskande bilder och rubriker."
"Vi testar och gör journalist, illustratör och redaktör"
"Jag gjorde ett kul collage"
"I was realy happy to meet a professional like you".

Utvärdering från författarbesök och Skapande skola med avstamp från Eva Edbergs böcker Elevernas röster:

"Jag tyckte att det var jättekul att du var här! 
Jag lärde mig att rita och beskriva.
Hoppas du kan komma en annan gång!!
Alla kommer sakna dig!"

Projektet i vår Skapande skola gav:

· Elever stöd som befinner sig i olika utsatta situationer/hemförhållanden och gav dem möjlighet att känna igen sig/prata om detta. 
· Förståelse hos eleverna för att våra hemförhållanden kan se väldigt olika ut.
·  Ökad acceptans, förståelse och medkänsla för olikhet. 
· Koppling till barnkonventionen och barns rättigheter. 
· Möjlighet till samarbete med kuratorn genom att erbjuda eleverna samtal kring dessa frågor i mindre grupper. Vi utgick då ifrån högläsning från bilderböckerna.

Kuratorn tyckte att det fungerade bra, hon ställde frågor om någon elev kände någon som varit med om något liknande, hur det kändes att lyssna på berättelserna och de pratade om innehållet. Utifrån träffarna i grupperna träffade sedan kuratorn elever enskilt och hade samtal med dem utifrån sådant som kommit upp i boksamtalen. 
· Ökad empati och förståelse och öppnade upp för elever att prata mer öppet om sina diagnoser med kamraterna genom att de äldre eleverna högläste boken Adde Adhd och diskuterade kring den.
· Intresse hos eleverna att själva läsa vidare i andra böcker om exempelvis diagnoser.
· Elever möjlighet att upptäcka/inse att de inte är ensamma om sin situation.

/Lärarteamet från en skola med 200 elever från förskoleklass till 5:an