Skapa skoltidning

 






Så enkelt skapar vi skoltidning!

Vi förvandlar klassrummet till en tidningsredaktion under en dag! Workshops för elever som vill prova att skapa en skoltidning eller vill utveckla en befintlig produktion. 

Jag är yrkesverksam inom media och press och har utvecklat tidningar i flera roller och i olika redaktioner. Allt från kända titlar som Kamratposten, Må Bra, till kund- och branschtidningar. Genom en skoltidning är det enkelt att lyfta fram olika röster, vara kreativa och få testa olika uttryck och infallsvinklar både enskilt och tillsammans. Viktig grund för yttrandefrihet och demokrati.

Under workshopen testar eleverna på olika roller i en redaktion, som journalist, illustratör, redaktör etc och samverkar. Vi fokuserar främst på skapande processer snarare än en färdig produkt. Jag blandar teori och teknik med roliga och användbara tips & knep från en redaktions vardag.  

Vill ni Skapa skoltidning, prova eller utveckla en pågående och få inblick från hur olika redaktioner jobbar: evaedberg2@gmail.com

Röster från elever:

Här hade vi workshops under tre tillfällen med elever från 4:an till 9:an.

"Jag har lärt mig mer generellt om hur man förbättrar en tidning för att fånga in så många läsare som möjligt"

"Jag har lärt mig hur man organiserar processen"

"Även hur man ska anpassa sig till en målgrupp"

"Att man måste samarbeta för att tidningar ska fungera"

"Ha intressanta, färgglada och överraskande bilder och rubriker."

"Vi testar och gör journalist, illustratör och redaktör"

"Jag gjorde ett kul collage"

"I was realy happy to meet a professional like you".